fbpx

Nauka języka angielskiego metodą bezpośrednią. Czy to działa ? Czyli o uczeniu się języka obcego metodą bezpośrednią w paru słowach. We wpisie tym opiszemy na czym polega uczenie się języka przez mówienie!

Czym jest metoda bezpośrednia?

Metoda bezpośrednia (Direct Method ang.) jest to przede wszystkim metoda, w którą wierzymy. Stosujemy ją w naszej szkole już od 2009 roku i nie wyobrażamy sobie zastąpienia jej jakąkolwiek inną metodą. Kładzie ona nacisk na sprawne komunikowanie się w języku angielskim. Podczas lekcji nauczyciel zadaje kursantowi liczne pytania z nowo wprowadzonym słownictwem oraz konstrukcjami gramatycznymi. Pytania zadawane są wyłącznie w języku obcym. Podczas zajęć ograniczamy mówienie w języku polskim do minimum, nawet gdy rozmawiamy na tematy niezwiązane z lekcją.

Jak działa metoda bezpośrednia?

W metodzie bezpośredniej -direct method-  cały nacisk kładzie się na praktyczną znajomość języka obcego. Nowy materiał wprowadzamy w 4 krokach. Poniżej opis 4 kroków wprowadzania nowych słówek na zajęciach:

Etapy nauczania metodą bezpośrednią

Taki sposób wprowadzania nowego słownictwa ma wiele zalet. Jedną z nich jest to, że uczeń od samego początku uczy się wymowy danego słówka. Do minimum ograniczone jest robienie błędów w wymowie. Dodatkowo ćwiczymy z kursantami różne konteksty użycia słówek, co bez wątpienia dodaje pewności naszym kursantom podczas rozmowy.

W metodzie bezpośredniej uczeń uczy się języka obcego w taki sam sposób jak dziecko swojego język ojczystego, czyli:

1. Najpierw słucha, obserwuje i rejestruje.

2. Później stara się powtarzać proste słowa, często robiąc przy tym błędy (zupełnie normalna sprawa).

3. Zaczyna tworzyć proste zdania.

4. Zaczyna czytać proste słowa.

5. Robi błędy gramatyczne – nauczyciel, tak jak rodzic swoje dziecko, poprawia i motywuje do poprawnego użycia nowych słów i struktur.

6. Czyta całe zdania i powoli zaczyna pisać.

I dokładnie my w takiej samej kolejności nauczamy języków obcych. Uczeń wchodzi do sali na pierwszą lekcję i powtarza za nauczycielem słowa związane z klasą i najbliższym otoczeniem. Wraz z postępem wychodzimy coraz bardziej poza klasę i mówimy o rzeczach coraz bardziej abstrakcyjnych. W końcu, po czasie, lekcja języka angielskiego oparta jest na konwersacji.

Czy metoda bezpośrednia jest skuteczna?

Rapid School Tarnowskie Góry działa nieprzerwanie od 2009 roku. Każdego roku w naszej szkole uczy się około 500 zadowolonych kursantów, którzy polecają naszą szkołę swoim znajomym i rodzinie. Docierają do nas komentarze takie jak:

„Dziękuję, że pomogliście mi przełamać barierę przed mówieniem”

„O matko nie wiedziałam, że nauka języka może być tak ciekawa – nawet nie wiem, kiedy mija 100 min!”

„Już nie boję się mówić przy mężu i klientach po angielsku. Direct Method jest najlepszym sposobem nauki”.

Takie komentarze to dowód na to, że ta metoda działa. My jesteśmy tak pewni tego, co robimy, że bez żadnych obaw zapraszamy naszych przyszłych klientów na zajęcia próbne. Wiemy, że 90% osób zostanie z nami i to na długie lata.

Jak długo trzeba czekać na efekty nauki języka obcego metodą bezpośrednią?

No niestety, nauka języka jest to nieustanny proces — tzw. lifelong learning. Czego dowodem są Polacy, którzy wyjeżdżają za granicę i już po paru miesiącach zapominają pojedyncze słowa w swoim ojczystym języku. Tak samo jest z każdym kolejnym językiem — nieużywany zanika. Nawet jeżeli wydaje Ci się, że potrafisz już wszystko i nie musisz się już uczyć, to niestety nic Cię nie uchroni przed nieubłaganym procesem zanikania języka obcego w twojej głowie. Dlatego na wyższych poziomach skupiamy się po prostu na swobodnej konwersacji, która doskonale pozwala utrzymać poziom.

Ponadto z nauką języka jest trochę tak jak z trenowaniem na siłowni — skutkiem braku regularności jest mierny efekt. W metodzie bezpośredniej bardzo ważnym aspektem jest powtarzanie, powtarzanie i jeszcze raz powtarzanie przerobionego materiału. Nawet gdy jesteś nieobecny na zajęciach lub nie do końca zrozumiałeś materiał, to dzięki systemowi powtórek powtórzysz go jeszcze raz i jeszcze raz, i jeszcze raz, jeżeli będzie taka potrzeba.

Co jeszcze powinniście wiedzieć o metodzie bezpośredniej?

Metoda bezpośrednia ma jeszcze parę cech, zalet, o których nie wspomnieliśmy. Cechy te mają bardzo pozytywny wpływ na naukę nie tylko języka angielskiego, ale i każdego innego języka obcego:

Powtarzamy, powtarzamy i jeszcze raz powtarzamy – zawsze powtarzamy z kursantami materiał z trzech, czterech poprzednich lekcje na początku każdego spotkania. Kursanci, którzy byli nieobecni na zajęciach, mają w ten sposób możliwość powtórzenia materiału razem z lektorem. Natomiast osoby, które nie mają czasu na zajrzenie do książki w domu, mają dzięki temu możliwość utrwalenia materiału.

Brak zadań domowych – nie opieramy nauki o zadania domowe. Nasi kursanci mogą robić dodatkowe zadania we własnym zakresie na platformie e-learningowej. My nikogo do zadań nie zmuszamy ani zadań nie oceniamy.

Nie piszemy na zajęciach- dla nas jest to po prostu strata czasu – każdy uczeń może poćwiczyć pisanie na darmowej platformie e-learningowej oraz licznych aplikacjach, z których korzystamy w trakcie naszych kursów. Wyjątkiem są lekcje poświęcone gramatyce, ale jest ich niewiele na szczęście.

Gramatyka nie gra pierwszoplanowej roli — jest nauczana przy okazji i w trakcie mówienia. Od czasu do czasu przy trudniejszych konstrukcjach wykonujemy ćwiczenia pisemne oraz zadajemy dodatkowe pytania z problematycznymi konstrukcjami. Zmusza to kursantów do stosowania ich i tym samym zapamiętywania.

Po zajęciach wszystkich boli szczęka od mówienia – zajęcia są intensywne, gdyż wykorzystujemy każdą minutę zajęć na rozmowę i naukę.

Po jakim czasie uczniowie zaczynają mówić?

To jest bardzo indywidualna sprawa. Wszystko zależy od naszego nastawienia i zaangażowania. Wystarczy regularne uczęszczanie na zajęcia oraz przesłuchanie płyty z nagraniami lekcji od czasu do czasu, żeby efekty były już po paru zajęciach.

Jedni uczą się szybciej, inni wolniej, jedni dokładniej, inni po prostu, żeby się dogadać. Ważne jest, żeby się nie poddawać i nie bać mówić na zajęciach. Każda minuta spędzona na lekcji jest na korzyść naszych postępów w nauce. Bo słuchając nauczyciela oraz innych uczniów też się uczymy!